Friday, April 01, 2005

Presentreklam till kunder och partners

Visst är det härligt att få en present. Speciellt när den som ger presenten har tänkt till lite. Som alltid är det tanken som räknas. Detta gäller även när man köper in presentreklam till kunder, leverantörer och andra viktiga samarbetspartners.

Det finns såklart inga generellt sett "bra" och "dåliga" presentreklam artiklar. Det handlar snarare om att "känna av omgivningen" och ge en present som visar att du tänkt till och inte bara köpt ett dussin golfbollar eller ett japanskt knivsätt.

Knepet är att lära känna era kunder, leverantörer och samarbetspartners och inte vara rädd för att köpa olika flera olika presentreklamartiklar. Om inte mottagarna tillhör en väldigt homogen grupp är det nästan omöjligt att hitta en present "where one size fits all".

Tycker ni att det kommer ta för mycket tid? Då bör ni istället fråga er hur viktig kunden egentligen är. Tycker ni att det låter självklart? Tro mig, nästan alla kunder letar genvägar och mycket tid går åt att förklara värdet av en personlig gåva.

För mindre kunder och andra perifera partners funkar det ju så klart bra med en "standardpresent". Tipset för denna grupp av mottagare är att tänka på årstiden. En apelsinskalare funkar bäst till jul. Ett picknick set..... vår eller sommar present, etc..

That's it for now.