Monday, March 14, 2005

Give-aways till konferenser och events

Give-aways är precis som namnet antyder reklamartiklar som man ger bort utan koppling till tidigare motpresentation.

Helt enkelt ett gammalt så kallat reklamknep. "We need to get our name out there.....".

Pennor, brevöppnare, nyckelringar, reflexer och kapsylöppnare är bara några exempel på traditionella give-aways. Huruvida det är kostnadseffektivt att ge bort give-aways beror på vem man frågar. Personligen ställer jag mig lite frågande till om det är värt pengarna.

Låt oss titta på ett exempel: Vi ska på mässa och beställer 1000 pennor av OK kvalité. Pennan kostar ca. 4.40 kr, trycket ca. 0.90 kr per penna och så en engångskostnad för schablon på ca. 0.40 kr per penna. Totalt hamnar vi på 5.70 kr per penna för en total kostnad på 5700.00 kr. Alla priser är inklusive moms.

Sedan åker vi iväg på mässan, lägger pennorna i en korg som visar att vi också har råd och vips så har pennorna försvunnit. I bästa fall har vi ett visitkort till någon vi inte känner.

Hur kan man räkna ROI på en sådan kampanj? Omöjligt. Det handlar bara om "följa John". Alla andra gör det.....så vi gör det.

Nä, spara era pengar och satsa på existerande kunder och kvalificerade leads. Antalet presenter blir lägre och med våra sparade pengar kan vi ta fram något som verkligen gör ett intryck.

Kolla in nästa artikel. Presenter som märks och gör intryck. That's the way to go!